مشاوره حقوقی و خانواده

زکات علم نشر آن است

زکات علم نشر آن است

مشاوره حقوقی و خانواده

ارائه مباحث فقهی و حقوقی کاربردی متناسب با نیاز روز، دانستنیهـای حقـوقــی و مشـــاوره

طبقه بندی موضوعی

بذل مدت نکاح منقطع

سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۲۹ ب.ظ

طلاق یکی ازموارد انحلال عقد نکاح دائم است ولیکن در نکاح موقت با سپری شدن مدت این رابطه پایان می پذیرد بدون اینکه نیازی به حکم دادگاه یا انجام عمل حقوقی خاص باشد.تشخیص انقضای مدت امر دشواری نیست زیرا معین بودن مدت از شرایط اساسی صحت عقد نکاح منقطع است. علاوه بر انقضای مدت با بذل مدت که  وابسطه به اراده شوهر است از موارد انحلال عقد نکاح منقطع (موقت)محسوب میشود بدون اینکه شرایط مقرر در طلاق یاتشریفات خاص نیاز باشد. ولی به هرحال باید اراده شوهر اعلان شود و رجوع از بذل مدت نیز در زمان عده زن امکان ندارد.

در مواردی که ازدواج منقطع برای مدت طولانی منعقد شده و روابط زن و شوهر به منظور تشکیل خانواده باشد،مبحث الزام شوهر به بذل مدت،طرح و اقامه میشود. لذا در مواردی که زن در عسر و حرج قرار گرفته است،همچون نکاح دایم میتواند از محکمه تقاضای الزام شوهر بذل مدت نماید. نظریه مشورتی شماره «4140/7-27/2/62» به این مطلب اشاره دارد.

درصورت اختلاف درتحقق بذل مدت  عقد نکاح منقطع،هریک از زوجین میتواند دعوی اثبات ان را در محکمه طرح و اقامه نماید.

ارکان دعوی:

الف)اثبات عقد نکاح منقطع که معمولا با سند ازدواج عادی یا رسمی است.

ب) اثبات یکی از موجبات عسرو حرج: محکمه هرگونه تحقیق یا اقدامی را که برای روشن شدن موضوع دعوی و احقاق حق لازم بداند به هر طریقی که مقتضی باشد،انجام خواهد داد .

در مواردی که ازدواج منقطع برای مدت طولانی منعقد شده و روابط زن و شوهر به منظور تشکیل خانواده باشد،مبحث الزام شوهر به بذل مدت،طرح و اقامه میشود. لذا در مواردی که زن در عسر و حرج قرار گرفته است،همچون نکاح دایم میتواند از محکمه تقاضای الزام شوهر بذل مدت نماید. نظریه مشورتی شماره «4140/7-27/2/62» به این مطلب اشاره دارد

مراحل دادرسی:

1)  در صورت اختلاف در تحقق بذل مدت از طرف زوج،مدعی باید ان را ازطریق یکی از ادله اثبات دعوی یا امارات و قرائن قطعی ثابت نماید. دادگاه دراین صورت یکی از قرارهای تحقیق محلی یا شهادت شهود یا هرگونه استعلام از مراجع ذیربط را صادر خواهد کردو با تعیین وقت دیگر،طرفین یا شهود جهت اجرای دستور صادره حسب مورد دعوت میشوند.

2)  درجلسه بعدی با اجرای قرار تحقیق محلی یا استماع شهادت شهود یا هرگونه اقدام دیگری که دادگاه مقتضی دانسته است،در صورت احراز وجود عسر و حرج زوجه در ادامه رابطه زوجیت ،حکم مقتضی صادر خواهد شد.

«بنا به مراتب فوق رسیدگی به این دعوی نیازمند دو یا سه جلسه رسیدگی است»

منبع : سایت تبیان


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۵
moshaver

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی